Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez firm kurierskich. Z ich usług korzystamy przede wszystkim dokonując zakupów online, prowadząc biznes, a także wysyłając paczki do rodziny i przyjaciół. Jednak na co dzień ciesząc się z szybkich i bezpiecznych dostaw nie przywiązujemy większej wagi do pracy przewoźników. Z tego względu branża kurierska nie odcisnęła szczególnego piętna na popkulturze, chociaż od tej reguły jest jeden bardzo wyrazisty wyjątek – film „Cast Away” Roberta Zemeckisa z 2000 roku!
Kurier Fedex w filmie Cast Away
Cast Away to film, którego raczej nie trzeba przedstawiać nawet umiarkowanym miłośnikom kina. W końcu opowiada historię współczesnego Robinsona Crusoe. Popularny Tom Hanks wciela się w rolę Chucka Nolanda, który po katastrofie samolotu trafia na bezludną wyspę, na której, zanim przyjdzie ratunek, spędza samotnie kilka lat. Co historia ma wspólnego z branżą kurierską?
Noland pracuję jako inżynier procesów w doskonale dziś znanej firmie FedEx. Już w jednej z pierwszych scen, która rozgrywa się w Moskwie, gdzie bohater wprowadza amerykańskie standardy w tamtejszym oddziale przedsiębiorstwa, w trakcie przemowy otrzymuje paczkę, dostarczoną przez FedEx. W jej wnętrzu znajduje się odmierzający czas stoper, który wskazuje na nieco ponad 87 godzin. Okazuje się, że paczka została wysłana przez samego Chucka z Memphis (będącego główną siedzibą FedEx), a licznik został uruchomiony tuż przed jej nadaniem.
Chuck rozbija się na bezludnej wyspie na skutek katastrofy samolotu, a z wraku udaje mu się uratować kilka paczek transportowanych przez przewoźnika. Przedmioty znalezione wewnątrz pomagają mu przetrwać. Chodzi między innymi o łyżwy służące jako nóż do rozłupywania kokosów, a w kryzysowej sytuacji również… narzędzie stomatologiczne. Ikoną popkultury z pewnością stał się Wilson – piłka do siatkówki będąca na odludziu jedynym przyjacielem bohatera. Noland decyduje się nie otwierać ostatniej paczki, bo daje mu ona nadzieję na ratunek. W końcu paczka musi zostać dostarczona do odbiorcy, co zresztą dzieje się w ostatniej scenie.
Darmowy product placement
„Występ” marki FedEx w tym przeboju kinowym okazał się strzałem w dziesiątkę. Przedsiębiorstwo było już dobrze znane w Stanach, ale dzięki filmowi rozwinęło swoją działalność w Azji i w Europie. Ile mógł kosztować ten product placement na szeroką skalę? Jak twierdzą twórcy filmu oraz władze FedEx, reklama była całkowicie darmowa. Co więcej przedsiębiorstwo z początku nie było zadowolone ze scenariusza zawierającego katastrofę należącego do niego samolotu. Ostatecznie podjęło kooperację z twórcami filmu, dostarczając pojazdy, stroje i oczywiście samolot z logo FedEx.
Reklama w przerwie Super Bowl
Robert Zemeckis pytany, co znajdowało się w nieotwartej i dostarczonej po latach paczce zażartował, że chodziło o telefon satelitarny, który mógłby natychmiast uratować głównego bohatera. Kurier FedEx później wykorzystał ten motyw w 30 sekundowej reklamie emitowanej w przerwie Super Bowl. W spocie bohater przypominający Chucka Nolanda dostarczający przesyłkę pyta adresatkę o jej zawartość. Wewnątrz nie znajdowało się „nic specjalnego” – jedynie telefon satelitarny, lokalizator GPS, wędka, urządzenie do uzdatniania wody i trochę nasion…
FedEx i inni przewoźnicy taniej dzięki porównywarce usług kurierskich
Dziś kurier FedEx jest dobrze znany również na polskim rynku. Jego usługi, podobnie jak usługi innych przewoźników, można zamawiać za pośrednictwem porównywarki. Tanie przesyłki kurierskie Sendit.pl pomagają znaleźć najkorzystniejszą cenę, a tym samym oszczędności. Oto przykładowy cennik usług świadczonych przez FedEx:
https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/fedex